Neder­land wacht nog even met nati­o­naal doel voor ener­gie­op­slag

Bin­nen de EU moe­ten lid­sta­ten uiter­lijk medio 2026 hun flexi­bi­li­teits­be­hoef­te, inclu­sief ener­gie­op­slag, in kaart bren­gen. Minis­ter Her­mans wacht op de ACER-metho­do­lo­gie om de hoe­veel­heid opslag te bepa­len voor­dat Neder­land een indi­ca­tief opslag­doel vast­stelt. Chris­ten­Unie-Kamer­lid Grin­wis pleit­te voor een con­creet streef­ge­tal, maar Her­mans waar­schuwt voor markt­ver­sto­ring en inef­fi­ci­ën­te prik­kels. De Euro­pe­se elek­tri­ci­teits­markt­ver­or­de­ning ver­plicht sinds 2026 drie­we­ke­lijks rap­por­ta­ge over flexi­bi­li­teit. Het kabi­net focust in de tus­sen­tijd op het ver­be­te­ren van moni­to­ring en prog­no­ses van net­be­heer­ders, omdat de groei van opslag­ca­pa­ci­teit nu nog onvol­doen­de nauw­keu­rig te voor­spel­len en te rap­por­te­ren is. Pie­ter Grin­wis bena­drukt dat opslag net­con­ges­tie ont­last en een betrouw­ba­re leve­rings­ze­ker­heid bevor­dert. Sol­ar­ma­ga­zi­ne

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *